Genus workshop!

Idag fick vi besök! En genuscoach appeared!!
Det var intressant och vi fick bland annat prata om pronomen och sådant. Och vi lekte fruktsallad! Det var nästan något av de roligaste, för det var så länge sen man gjorde det likom.
 
När vi presenterade oss i början, sådär om man gör. Så fick vi också säga vilket pronomen vi föredrar, jag sa hen.
Jag identifierar mig med båda (mer alla) könen och därför ville jag highlighta det liksom när man ändå fick!
Jag behöver inte att alla andra ska rätta sig efter det, det spelar ingen roll vad de säger, bara man liksom ser hela mig och inte bara den delen, jag är ju jag oavsett men när jag nu identifierar mig själv så...Det är ju ändå jobbigt om jag känner mig som just kille den dagen men ingen annan gör det, alltså ja det kan bli tjorvigt men bara man kan tänka lite på det..
Att inte känna att man blir sedd som man vill eller tagen på allvar kan ju göra ganska ont..
 

 
 
Mjum
2014-04-01 @ 18:15:02
URL: http://oneamongallstars.blogg.se/

Jag tycker det är väldigt intressant hur du ser dig själv^^
Tycker att det är bra att du liksom inte tar illa upp av att bli kallad tjej eller kille även fast du föredrar hen? :)
Så men inte tar illa upp av sådana man känner alltså :$

Anonym
2014-04-23 @ 20:13:12

Det som är så jäkla knepigt dock, även om du sa (utifrån texten) att du inte behöver att alla rättar sig efter det/dom pronomen som Du föredrar, är att även om du hade behövt det, velat det och tyckt om det. så hade de flesta inte rättat sig iallafall. för tyvärr är så många av de människor i vår vardag fulla med okunskap och bristande respekt. det tar för givet att vi ska orka, stå ut och acceptera att dom inte förstår. och att vi inte har någon rätt att bli arga, upprörda eller ledsna när någon säger fel pronomen eller buntar ihop oss i ett fack vi inte tillhör.

så det är ju skönt att du känner så just nu, men inget säger att du alltid kommer göra det. det kanske kommer en dag då du identifierar mer med Han.. eller Hon, eller Hen för den delen. eller så kommer aldrig den dagen, och det är lika okej det också, man måste inte veta och man måste inte placera sig själv i ett fack. du kan identifiera med alla kön och pronomen, eller med inget av dom. och framför allt, du får ändra dig när Du vill och behöver det.

Jag vet inte riktigt vad jag ville säga med denna kommentar, tror jag mest ville säga hej. och att du inte är ensam. det finns så jävla många av oss överallt. när jag säger "oss", så snackar jag om oss queerakids och unga trans*personer.
och Vi vet, Jag vet, hur ont det kan göra när man inte blir tagen på allvar.
OCH fett starkt av dig! många av oss har ännu inte vågar ta steget ur skuggan, och när någon under en presentationsrunda vågar klämma ut sig något så normbrytande som "hen" så kanske det blir enklare att ta det där fruktansvärda steget och kanske våga själv någon dag. och det är något fint att bidra till i någons annans liv.

så kämpa på Tora!




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0